Gå til hovedindhold

tilsynsrapport Z klassen 2025

Resumé
Socialtilsyn Hovedstaden kom den 26. februar 2025 på anmeldt besøg i Z-klassen, Albertslund Ungecenter (AUC). Z-klassen er et behandlings- og specialundervisningstilbud for unge fra 7.-10. klassetrin. Tilsynet havde kun fokus på behandlingsdelen. Tilsynet vurderede kvaliteten i tilbuddet ud fra 6 temaer.

Indhold

    Tilsynsrapport z klassen

    Resumé

    Socialtilsyn Hovedstaden kom den 26. februar 2025 på anmeldt besøg i Z-klassen, Albertslund Ungecenter (AUC). Z-klassen er et behandlings- og specialundervisningstilbud for unge fra 7.-10. klassetrin. Tilsynet havde kun fokus på behandlingsdelen. Tilsynet vurderede kvaliteten i tilbuddet ud fra 6 temaer. Socialtilsynets samlede vurdering var, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet i meget høj grad og i høj grad lever op til kvalitetsaftalen. Tilsynet kommer med forslag til udviklingspunkter til 2 ud af de 6 temaer. Det drejer sig om tema om organisation og ledelse og tema om medarbejdernes kompetencer.

    Sagsfremstilling

    Tilsyn i Z-klassen

    Socialtilsynet fører fagligt tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, der ydes efter barnets lov og den kvalitetsaftale, der er indgået mellem tilbuddet og beliggenhedskommunen, jf. § 12, stk. 2, i lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.

    Kvalitetsaftalen mellem behandlings- og specialundervisningstilbuddet og beliggenhedskommunen

    Kvaliteten i Z-klassens tilbud blev vurderet ud fra følgende temaer:

    • Elevernes selvstændighed og relationer
    • Målgrupper, metoder og resultater
    • Organisation og ledelse
    • Kompetencer hos medarbejdere, der varetager pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov
    • Fysiske rammer
    • Behandlings- og specialundervisningstilbuddets samarbejde med de relevante kommunale myndigheder

    Socialtilsynets kvalitetsvurdering

    Socialtilsynets samlede vurdering er, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet har den fornødne kvalitet, jf. § 29 i bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem.

    a) Elevernes selvstændighed og relationer

    Socialtilsynet vurderer, at behandlings- og specialundervisningstilbuddets pædagogiske støtte og behandling understøtter, at eleverne i så høj grad som muligt kan indgå i sociale meningsfulde relationer og derved i sidste ende opnå et selvstændigt liv i overensstemmelse med egne ønsker og behov.

    Tilbuddet støtter eleverne i at indgå i sociale relationer og fritidsaktiviteter. Det indgår i tæt samarbejde med elevernes familier og netværk med henblik på elevernes personlige og sociale udvikling og trivsel.

    Tilbuddets pædagogiske støtte og behandling styrker elevernes selvstændighed. Tilbuddet arbejder ud fra en ressourceorienteret tilgang og arbejder målrettet med at klargøre eleverne til mindre indgribende tilbud.

    b) Målgrupper, metoder og resultater

    Socialtilsynet vurderer, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet har et klart formål med den pædagogiske støtte og behandling. Socialtilsynet vurderer også, at tilbuddet kan redegøre for dets målgrupper i forhold til målsætninger, metoder og resultater, herunder for elevernes udvikling og trivsel.

    Tilbuddet anvender relevante faglige tilgange og metoder i den pædagogiske støtte og behandling, som modsvarer elevgruppens behov. Tilbuddet tager afsæt i en miljøterapeutisk, relationel og anerkendende ramme. Ligesom de tilbyder terapeutiske forløb og psykoedukation ved tilbuddets psykolog. Tilbuddet samarbejder med elever, familie og rådgivere om mål for indsatsen.

    Tilbuddets indsats er helhedsorienteret, og den pædagogiske støtte og behandling sker via medinddragelse, selv- og medbestemmelse samt respekt for elevens værdighed, autonomi og integritet.

    c) Organisation og ledelse

    Socialtilsynet vurderer, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet har en hensigtsmæssig organisering og en kompetent, ansvarlig ledelse, der kan drive et fagligt integreret tilbud, hvor både specialundervisningen og den pædagogiske støtte og behandling har den fornødne kvalitet.

    d) Kompetencer hos medarbejdere, der varetager pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov

    Socialtilsynet vurderer, at behandlings- og specialundervisningstilbuddets medarbejdere, der varetager specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, har de nødvendige kompetencer i forhold til målgruppens behov, herunder den enkelte elevs forudsætninger og støttebehov i forhold til undervisningen.

    Tilbuddets medarbejdere har relevante personlige og relationelle kompetencer, der medvirker til at understøtte elevernes trivsel og udvikling. Tilbuddet har en lav forekomst af personale med færdig lærer- og pædagoguddannelsesbaggrund. Tilbuddet har egen medpraktiserende psykolog, og medarbejderne tilbydes løbende relevant kompetenceudvikling.

    e) Fysiske rammer

    Socialtilsynet vurderer, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet har fysiske rammer, der kan understøtte både specialundervisningen og den specialpædagogiske bistand samt den pædagogiske støtte og behandling. Socialtilsynet vurderer også, at tilbuddets indretning og faciliteter understøtter målgruppernes behov og formålet med indsatsen.

    Tilbuddet råder over egnede fysiske rammer, der sikrer eleverne adgang til individuelle skærmede faciliteter samt egnede fællesarealer. 

    f) Behandlings- og specialundervisningstilbuddets samarbejde med de relevante kommunale myndigheder

    Socialtilsynet vurderer, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet har et samarbejde med de relevante kommunale myndigheder om at sikre et helhedsorienteret tilbud til eleven.

    Tilbuddet indgår i forpligtigende samarbejde med relevante kommunale instanser med henblik på at støtte elevernes sundhed, uddannelse samt personlige og sociale udvikling.

    Udviklingspunkter

    Socialtilsynet har vurderet, at der er udviklingsområder ved 2 ud af de 6 temaer.

    1.Tema om organisation og ledelse

    Tilbuddets ledelse kan med fordel gøre sig overvejelser omkring,

    • hvordan de i højere grad kan arbejde med medarbejderinddragelse og et højere informationsniveau i hverdagen
    • hvordan souschefs rolle i højere grad bliver klart defineret
    • hvorvidt supervisionen fungerer optimalt i sin nuværende form.

    Hvordan vil AUC arbejde med en højere grad af medarbejderinddragelse og et højere informationsniveau i hverdagen?

    Ledelsen vil bringe punktet op på det førstkommende møde i MED-udvalget. Ledelsen gør sig umage med at inddrage og informere medarbejderne – og det er et område, der altid kan forfines – så ledelsen evaluerer løbende.

    Hvordan vil AUC arbejde med en klarere definition af souschefs rolle? 

    Der er to i ledelsen af AUC; skoleleder og souschef. Ledelsen arbejder med mange forskellige områder: fritidsundervisning, heltidsundervisning, behandlings- og specialundervisningstilbud, 10. klasse, Ungdomsråd og meget andet. AUC har lange åbningstider i store dele af skoleåret, og skoleleder og souschef arbejder på to matrikler. Det betyder, at ledelsen har et meget tæt samarbejde om de enkelte opgaver, og det er kun få opgaver, der alene varetages af den ene leder. Det er ledelsens ambition at være tilgængelige, så medarbejderne ikke behøves skelne mellem hvem de henvender sig til.

    Hvordan vil AUC arbejde med, hvorvidt supervisionen fungerer optimalt i sin nuværende form?                                                                       

    AUC har for to år siden valgt en model, hvor ledelsen deltager i supervisionen ud fra den betragtning, at arbejdet med eleverne er fælles for lærere og ledelse. AUC prioriterer fællesudvikling og uddannelse. Supervisionen bliver evalueret hvert år.

    2. Tema om kompetencer hos medarbejdere, der varetager pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov

    Tilbuddet kan med fordel gøre sig overvejelser omkring medarbejdernes uddannelsesmæssige baggrund ved ny-ansættelser, så de i højere grad knytter sig til tilbuddets indsats som behandlings- og specialundervisningstilbud. Hvordan vil AUC arbejde med det?

    AUC har fokus på medarbejdernes kompetencer ved nyansættelser, og har også en egen intern kompetence uddannelse, som planlægges sammen med stedets supervisor. Teamet til Z-klassen består pt. af en lærer med flere års erfaring fra behandlingsskole, en cand. mag. med specialundervisningserfaring og en lærerstuderende, der er færdig til sommer, men som har flere års praksiserfaring. 

     

     

     

     

    Kommunens vision og politikker

    Med afsæt i visionen om at være den bæredygtige by for børnene, det grønne og fællesskaber er der opstillet tre målsætninger, som udgør fundamentet for børne- og ungepolitikken. Målsætningerne definerer, hvad en opvækst i Albertslund særligt skal være kendetegnet af: 
    1. Der skal være deltagelsesmuligheder for alle børn og unge i Albertslund Kommune 
    2. Alle børn og unge skal opleve udvikling og trivsel i Albertslund Kommune 
    3. Alle børn og unge oplever at blive livsduelige

    Z-klassens tilbud understøtter disse målsætninger for de unge, som har behov for et særligt tilbud, som indeholder både specialundervisning og behandling.

    Økonomi

    Intet at bemærke.

    Lovgrundlag

    Bedømmelsen af kvaliteten i behandlings- og specialskoletilbud sker på baggrund af § 29 i bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand samt kvalitetsaftaler m.m. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem (BEK nr. 1646 af 12/12/2023).

    Borgerperspektiv

    Det er betryggende for de unge i Z-klassen og deres forældre, at der føres tilsyn med, at tilbuddets støttende indsatser (pædagogisk støtte og behandling) har den fornødne kvalitet.

    Beslutning

    Tiltrådte indstillingen.